آنچه باید درباره ارتباط بین پسوریازیس و دیابت دانست

پسوریازیس و دیابت دو بیماری متمایز هستند که هر یک comorbidity[1] رایجی برای دیگری می باشند. این بدان معناست که در افراد مبتلا به پسوریازیس خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بالاتر است و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، خطر ابتلا به پسوریازیس بیشتر می باشد. محققان هنوز مکانیسم های موجود در این ارتباط را کاملاً درک نکرده اند، اما شواهد نشان می دهد که التهاب می تواند در این امر نقش داشته باشد.

تحقیقات در مورد پسوریازیس و دیابت و ارتباط بین آنها همچنان ادامه دارد. با این حال، دانشمندان در حال حاضر معتقدند که التهاب ناشی از پسوریازیس ممکن است باعث مقاومت به انسولین شود، که می تواند منجر به ابتلای فرد به دیابت نوع 2 شود.

درمان هر دو بیماری و تلاش برای جلوگیری از عوارض احتمالی مهم است. ایجاد برخی از تغییراتی در سبک زندگی نیز گاهی اوقات می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های هم آیند(comorbidity) یا به حداقل رساندن علائم هر دو بیماری موثر باشد.در این مقاله، ما در مورد ارتباط بین پسوریازیس و دیابت نوع 2 ، شیوع بیماری های هم آیند و گزینه های درمان بحث می کنیم.

تعاریف

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه واکنش زیادی نشان داده و به بافت سالم حمله می کند و باعث می شود سلول های پوستی خیلی سریع بر روی هم تجمع یابند، بحدی که بدن فرصت از بین بردن لایه های قدیمی را پیدا نمی کند. در نتیجه، مناطق برجسته ی ملتهب پوست با پوسته های سفید یا نقره ای به نام پلاک ممکن است در هر نقطه ای از پوست ظاهر شوند. همچنین ممکن است پسوریازیس سایر مناطق بدن مانند ناخن ها و پوست سر را تحت تأثیر قرار دهد. در برخی موارد، التهاب، مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد، در نتیجه آرتریت پسوریازیس ایجاد می شود.

جامعه پزشکی، پسوریازیس را به عنوان یک بیماری خود ایمنی تعریف می کند که در آن سیستم ایمنی بدن در پاسخ به برخی عوامل محرک، بیش از حد واکنش نشان می دهد. عواملی که می توانند خطر پسوریازیس را افزایش دهند شامل عفونت ها، داروها، سیگار کشیدن و چاقی هستند.

دیابت بیماری است که توانایی بدن در پردازش قند خون را مختل می کند. دیابت دو نوع اصلی دارد: نوع 1 و نوع 2.

در دیابت نوع 1 ، که قبلا به دیابت نوجوانان نیز معروف بود، بدن قادر به تولید هورمون انسولین نیست زیرا سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا در پانکراس که مسئول تولید و ترشح انسولین هستند، حمله می کند. در دیابت نوع 2 ، بدن یا انسولین کافی تولید نمی کند یا در برابر آن مقاوم می شود. دیابت نوع 2 رایج ترین نوع دیابت است و دارای ارتباطات قویی با چاقی است.

ارتباط بین پسوریازیس و دیابت

شواهد نشان دهنده ارتباط واضح بین پسوریازیس و دیابت نوع 2 است. افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر در معرض خطر ابتلا به چندین بیماری متابولیکی از جمله دیابت نوع 2 هستند.محققان هنوز در حال مطالعه ی دلیل دقیق این ارتباط هستند، اما شواهد نشان می دهد که عوامل مختلفی می توانند در این امر نقش داشته باشند.

یک مطالعه در سال 2019 تأکید می کند که پسوریازیس با التهاب سیستمیک مرتبط است. این شامل التهاب در سیستم اندام های متعدد است که ممکن است افزایش خطر اختلالات متابولیکی مانند دیابت را توضیح دهد. این تحقیق همچنین نشان می دهد که ممکن است ارتباطات ژنتیکی متابولیکی بین این دو بیماری وجود داشته باشد.

ارتباط احتمالی دیگر این است که پسوریازیس با افزایش مقاومت به انسولین در دیابت نقش ایفاء کند. یک مطالعه در سال 2018 بر روی موش و پوست انسان نشان می دهد که التهاب پوست ناشی از پسوریازیس می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود، که یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است.

یک مطالعه ی معتبر در سال 2020 نشان می دهد که دیابت و پسوریازیس همچنین با مکانیسم های مشابهی پیش می روند. این دو بیماری با هم، ممکن است منجر به آسیب بیشتر به سلول ها و بافت ها شوند و یک چرخه معیوب ایجاد کنند.

هر دو بیماری دارای عوامل خطر مشابهی مانند چاقی، اختلالات متابولیکی، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های کلیوی هستند. نویسندگان یک مقاله معتبر در سال 2017 نیز معتقدند که پسوریازیس ممکن است در واقع یک عامل خطر مستقل برای دیابت باشد.

شیوع هم آیندی

دیابت و پسوریازیس بیماریهای هم آیند یکدیگر هستند، به این معنی که اغلب هر دو در یک فرد دیده می شوند. شواهد نشان می دهد که هر دو بیماری در ایالات متحده کاملاً رایج هستند، بیش از 8 میلیون نفر مبتلا به پسوریازیس و بیش از 34 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند.

اگرچه اطلاعات کمی در مورد شیوع پسوریازیس و دیابت بطور همزمان در دسترس است، تحقیقات نشان می دهد شیوع دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به پسوریازیس خفیف یا شدید به ترتیب تقریبا 37.4٪ و 41٪ است. این یافته نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت ممکن است با شدت پسوریازیس افزایش یابد.

درمان ها

در حال حاضر هیچ درمانی برای پسوریازیس یا دیابت وجود ندارد. در عوض، درمان ها بر مدیریت بیماری متمرکز هستند.

 برای پسوریازیس، درمان ها بمنظور کاهش علائم از طریق کاهش التهاب، جلوگیری از رشد سریع سلول های پوستی، از بین بردن پوسته ها و جلوگیری از عوامل احتمالی شعله ور شدن بیماری صورت می گیرد.

برای دیابت، درمان ها از طریق ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش و داروهای خوراکی کاهنده ی قند خون و انسولین مصنوعی بمنظور ثابت نگه داشتن سطح قند خون و در محدوده ی طبیعی انجام می شود.

در افراد مبتلا به هر دو بیماری یا سایر بیماری های همراه، پزشک ممکن است روش درمان را برای جلوگیری از عوارض تنظیم کند. به عنوان مثال، اگر یک روش درمانی خاص برای پسوریازیس بر وضعیت بیماری دیگری تأثیر بگذارد، پزشک ممکن است سایر روش های درمانی را توصیه کند.

درمانهای خانگی

درمان های خانگی، که در مورد تغییر سبک زندگی است، یک بخش مهم در کنترل هر دو بیماری پسوریازیس و دیابت است.

داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل

در کنار سایر فواید سلامتی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به فرد کمک کند تا دیابت خود را بهتر کنترل کرده و از عوارض احتمالی آن جلوگیری کند. به همین ترتیب، خوب غذا خوردن می تواند به کاهش شدت علائم پسوریازیس کمک کند. برخی از گزینه های رژیم غذایی همچنین ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های دیگر کمک کرده و التهاب را در بدن کاهش دهد.

ورزش منظم

ورزش منظم بدن را سالم نگه می دارد و همچنین ممکن است در کمک به افراد در کنترل دیابت و پسوریازیس نقش داشته باشد. ورزش منظم می تواند استرس را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، که ممکن است به پسوریازیس کمک کند. همچنین ممکن است با حفظ سطح قندخون در محدوده هدف به افراد دیابتی کمک کند.

افراد همچنین می توانند از ورزش منظم برای کنترل سایر عوامل خطر این اختلالات استفاده کنند. به عنوان مثال، ورزش می تواند به فرد کمک کند که وزن خود را مدیریت کند.

حفظ وزن سالم

اقداماتی مانند داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل و انجام ورزش منظم همچنین می تواند به فرد کمک کند تا وزن خود را کنترل کند. از آنجایی که چاقی یک عامل خطر برای هر دو بیماری است، حفظ وزن سالم یک اقدام مهم برای کاهش خطر است.

کاهش استرس

استرس محرک بالقوه ای برای شعله ور شدن پسوریازیس است و همچنین می تواند کنترل سطح قند خون را برای فرد دشوار کند. بنابراین، یافتن راه هایی برای کاهش استرس ممکن است به مدیریت این بیماری کمک کند.

موثرترین تکنیک های کنترل استرس ممکن است در افراد متفاوت باشد، اما رویکردهای معمول شامل تمرینات تنفسی، مراقبه، ذهن آگاهی، یوگا، تایی چی، و آروماتراپی هستند.

سایر تغییرات سبک زندگی

سایر تغییرات سبک زندگی که ممکن است برای سلامتی مفید باشد و به طور بالقوه علائم پسوریازیس و دیابت را کاهش دهد شامل محدود کردن الکل، ترک سیگار و خواب کافی است.

چه موقع باید با یک پزشک مشورت کنیم

فردی که به پسوریازیس، یا دیابت نوع 2 یا هر دو بیماری مبتلا می باشد باید با همکاری پزشک به کنترل هر دو بیماری و علائم آنها بپردازد. همچنین ممکن است فرد برای برنامه های درمانی دیابت از مراجعه به یک متخصص پوست برای مشکلات پوستی یا یک متخصص غدد درون ریز بهره مند شود.

کار با پزشکان و متخصصان مراقبت های اولیه برای کمک به کنترل و مدیریت این بیماریها ممکن است کیفیت زندگی فرد را افزایش دهد. هر کسی که علائم نگران کننده یا عوارض احتمالی این بیماریها را در خود مشاهده می کند، باید با پزشک مشورت نماید.

خلاصه

پسوریازیس و دیابت از بیماری های هم آیند برای یکدیگر هستند، به این معنی که افراد مبتلا به پسوریازیس بسیار بیشتر از افراد دیگر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. هر دو شرایط دارای عوامل خطر مشابه ای هستند و در هر دو بیماری سیستم ایمنی بدن و التهاب دخیل هستند.

مدیریت صحیح هر دو بیماری برای ارتقاء سلامت و کاهش عوامل خطر برای سایر بیماری های هم آیند از اهمیت زیادی برخوردار است. از طریق درمان ها و تغییر شیوه زندگی، افراد ممکن است بتوانند هر دوی این شرایط را کنترل کرده و از عوارض احتمالی آنها جلوگیری کنند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/psoriasis-and-diabetes#contacting-a-doctor

 



		[1]وجود همزمان دو بیماری